Matematický kalendár 2007 - HRANICE
V školskom roku 2006/2007 bol realizovaný tele-projekt v rámci programu Socrates Comenius Borderline, ktorého sa zúčastnilo 7 stredných škôl zo 6 štátov (Francúzsko, Lichtenštajsko, Poľsko, Rumunsko, Slovensko a Taliansko). Na jeho realizácii sa podieľali RNDr. Beáta VAVRINČÍKOVÁ (autorka a koordinátorka), RNDr. Jana PLICHTOVÁ (technická spolupráca) a Mgr. Alena BAČIŠINOVÁ (hlavná koordinátorka projektu BORDERLINE a komunikácia s účastníkmi z ostatných krajín).
Cieľom bolo vytvoriť kalendár na rok 2007, v ktorom na každý mesiac bude jedna matematická úloha a jedna ilustrácia vytvorená účastníkmi projektu; podporovať tvorivosť, logické myslenie, záujem o matematiku a v neposlednom rade rozšíriť kontakty medzi zapojenými školami a priblížiť účastníkom projektu vlastnú krajinu. Každá zo zúčastnených krajín mala možnosť podieľať sa na tvorbe dvoch strán v kalendári vytvorením jednej originálnej matematickej úlohy s témou HRANICE a jednej úlohy predstavujúcej niečo typické pre danú krajinu. Pri oboch úlohách zasielali znenie v pôvodnom jazyku, preklad znenia do anglického jazyka a riešenie úlohy v pôvodnom jazyku a dve ilustrácie.
Finálna podoba kalendára sa tvorila v jednotlivých etapách:
Olympiády, pytagoriády, rôzne matematické súťaže ... nie sú na našej škole ničím výnimočným. Všetky však majú jedno spoločné. Úlohou je vyriešiť matematický problém. Talent na počty, ľudovo povedané, mnohým našim žiakom nechýbal a nechýba. Práve toto poznanie a skúsenosť priviedli RNDr. Beátu VAVRINČÍKOVÚ (vyučujúcu matematiky) k myšlienke, že podnecovať tvorivosť, fantáziu a rozvoj logického myslenia možno aj iným, netradičným, za to však veľmi účinným spôsobom. Čo ak by žiaci úlohy nielen riešili, ale sami si ich aj vytvárali? Od nápadu k činu nebola ďaleká cesta. A tak sa v školskom roku 2003/2004 zrodil projekt
Skladal sa zo šiestich kôl a bol určený žiakom siedmych ročníkov základných škôl až druhákom stredných škôl. V každom z nich sa pripravoval kalendár na dva mesiace v roku a na účastníkov čakali štyri súťažné úlohy:
Do tvorby kalendára sa celkovo zapojilo 762 chlapcov a dievčat v 263 tímoch zo 72 škôl z celého Slovenska a vybrať z 1860 úloh zaslaných do súťaže 366 najlepších nebolo vôbec jednoduché. Všetky vytvorené matematické zadania i obrázky porota ohodnotila a nakoniec rozhodla o najúspešnejších tímoch. Stali sa nimi
Projekt finančne podporila spoločnosť U. S. Steel Košice, čím umožnila pozvať na slávnostné vyhodnotenie celého projektu a trojdňový výlet do nášho mesta všetkých päť najúspešnejších tímov. Za našu školu sa ho zúčastnili Miroslav Liščinský, Gabriel Makovič a Róbert Figmig (žiaci tercie B).
Výsledkom celého projektu je kalendár, aký inde nenájdete. Na každý deň v roku 2004 obsahuje totiž jednu matematickú úlohu - nie však obyčajnú, "učebnicovú", ale zaujímavú, ktorú vymysleli účastníci projektu. Pretože mnohí z nich sa nebáli popustiť uzdu fantázii, vznikli naozaj pekné a originálne úlohy. Obrovský záujem o projekt, ďaleko prevyšujúci naše očakávania, nás veľmi potešil. Množstvo zaslaných úloh bolo skutočne originálnych, žiaci k tvorbe pristupovali tvorivo. A to bol aj náš cieľ - ukázať, že matematika skutočne môže byť príťažlivá. Pozitívom je aj to, že konečný výsledok nie je samoúčelný - hotový kalendár mohol poslúžiť ako zbierka originálnych úloh. Preto sme sa rozhodli pokračovať v projekte aj v ďalšom školskom roku a dať žiakom možnosť oboznámiť sa bližšie s úlohami, ktoré vymysleli ich kamaráti.
Od septembra do decembra v školskom roku 2004/2005 pokračoval projekt druhou časťou. V nej súťažili jednotlivci v riešení úloh, ktoré vymysleli účastníci projektu v jeho prvej časti. Z každého týždňa v kalendári si súťažiaci vybrali jednu úlohu a jej riešenie poslali organizátorom. Projekt bol určený žiakom 7. ročníka ZŠ až 3. ročníka SŠ. Zapojilo sa doň 704 účastníkov zo 78 škôl - 77 škôl bolo z celého Slovenska a jedna škola bola z Česka. Najúspešnejší riešitelia boli opäť ocenení. V kategórii MLADŠÍ ÚČASTNÍCI sa študenti našej školy - Ľudmila Dugasová a Róbert Figmig (žiaci kvarty B) umiestnili na 3. mieste.
Na projekte sa organizačne podieľali: RNDr. Beáta VAVRINČÍKOVÁ (autorka a koordinátorka projektu), RNDr. Jana PLICHTOVÁ (úprava a spracovanie obrázkov), Ján JERGUŠ, žiak sexty A (technická spolupráca), vyučujúci matematiky a niektorí žiaci sexty B (oprava úloh).