Taliansko
Cieľom
„jobshadowingu“ na
lýceu v Ruvo di Puglia bolo pozorovanie
učiteľov pri práci so žiakmi so špeciálno-výchovnými potrebami. Jednotliví učitelia uplatňovali individuálny prístup k týmto žiakom, na hodinách im venovali zvýšenú pozornosť, v prípade potreby im viacnásobne vysvetlili preberanú problematiku, pracovali s nimi ako s intaktnými žiakmi a integrovali ich v rámci kolektívu.
Počas pozorovania sme zistili, že v tejto škole majú niektorí učitelia funkciu tzv.
„support teachers“, ktorí sprevádzajú žiaka so špeciálno-výchovnými potrebami počas vyučovacieho procesu. Pomáhajú im, aby realizované aktivity a úlohy čo najlepšie zvládli. Títo učitelia vypĺňajú množstvo potrebnej dokumentácie, v ktorej mapujú, ako žiaci zvládajú učivo a nastavujú prípadné zmeny. V neposlednom rade komunikujú s rodičmi a s ostatnými učiteľmi.
Táto mobilita nám umožnila absolvovať
vyučovacie hodiny v triede s intelektovo nadanými žiakmi, s ktorými učitelia využívali rôzne
inovatívne techniky a metódy v podobe softwarov. V tejto škole sme zistili, že žiaci a učitelia spoločne
zvyšujú povedomie o inklúzii a vedú žiakov k
tolerancii a spolupráci. Pozorovateľné to bolo v triedach, kde žiaci so špeciálno-výchovnými potrebami spolupracovali s intaktnými žiakmi.
Inšpirovaní činnosťou učiteľov a žiakov tejto školy sme po návrate domov vytvorili
bulletin o inklúzii a zhotovili rôzne dekorácie na stenách a schodoch, ktoré podporujú inkluzívne prostredie. Pre svojich kolegov sme realizovali aj
workshop o inklúzii.
Foto 1

Foto 2

Foto 3

Foto 4

Foto 5

Foto 6

Foto 7

Foto 8